Sært og dumt

Skrevet den september 27th, 2006 i Arbejde, Det underlige, Tanker af Janus

OK så hørte jeg muligvis det underligste nogensinde overhovedet i dag, mens vi spiste frokost. Ikke færre end to af pigerne på arbejdet, bryder sig ikke om at gå i bad!
Især ikke om morgenen…
Havvand og andre måder at bade “naturligt” på er honky dory, men at skulle stille sit korpus under bruserens, for mig nødvendige og vækkende, stråler er bare helt vildt irriterende og åbenbart tidsspildende.
Og nej - ingen af de to har tidligere været omtalt her på bloggen.

Jeg er en totalt kalenderklovn for tiden.
Flere aftaler og ting går i vasken, fordi jeg glemmer ting i min kalender, eller husker forkert med datoer.
Jeg skulle eks. sende et brev til Tyskland, fordi den depotbank, der holder styr på mine visne IT-aktier, gerne ville bytte dem til nogle bedre aktier.
I første omgang fik jeg slet ikke sendt brevet inden fristen udløb. Så fik jeg en ny frist - og de nye aktier var endda steget i mellemtiden = en no-brainer!
Alligevel fik jeg det udskudt, til jeg var tvunget til at bruge eksprespost, og jeg kan ikke være sikker på, at brevet nåede frem i dag kl. 12:00. Alternativet var JetPost til 600 kr.

Nå men for nylig skulle jeg sende en jobansøgning. I beskrivelsen tog jeg fejl af to datoer: d. 21/9 og d. 25/9. Så jeg skrev ansøgningen i søndags d. 24. De havde den mandag morgen.
Jeg ved jo godt, at det var torskehamrende dumt - og hvorfor ikke bare sende en ansøgning med det samme etc. etc. gentag ad nauseam.
Men når jeg allerede få timer senere får en mail, hvor der står: “din ansøgning er ankommet for sent, og vil derfor ikke blive taget i betragtning”, så bliver jeg lidt irriteret.
På 1½ arbejdsdag har de for fanden ikke nået at ansætte nogen. Regler er regler, men i tilfælde som dette snyder de jo kun sig selv (potentielt).
Alt efter hvor tidskrævende en proces udvælgelsen af kandidater og efterfølgende samtaler er, må det da være i arbejdsgiverens interesse, at få så mange ansøgere som muligt med.

Det er selvfølgelig min egen skyld her, men jeg kunne jo lige så godt have været uheldig og set annoncen for sent.

Share and Enjoy:
  • Facebook
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Mixx
  • Google
  • Reddit

16 Svar til 'Sært og dumt'

Abonner på med RSS eller TrackBack på 'Sært og dumt'.

  1. Chromaix sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 4:07 - @130

    Hvad var det for et firma?! - Enten var de ualmindeligt heldige, eller også gik de glip af århundredets top medarbejder ;)

    Ja, jeg syntes også at de er lige stive nok, men de konservative firma’er betragter jo en forsent indsent ansøgning som et klart & tydeligt tegn på at der ikke er styr på tingene .. Doh! - Den her “lad os fælde os selv” attitude fra 1950′ernes overkill-stramme holdninger til strikt-necks idag (læs: typisk Mærsk noobies og wannabee kommende erhvervsbosser der fordi at de ikke ved hvad man får i løn jubler over at få 11K/mdr i prøvetiden og fører sig frem i limo som en flok weekend aber fra kostskolens druk-elite).

    Jeg er også imod CV og alt det pynteklip-fis og fine kopier der skal sendes for at få et job. Jeg går ind for at man stiller på stedet, viser hvad man kan upfront og helst have en dom når dagen er omme så man kan komme videre ;)

    Selvfølgelig gælder dette kun indenfor medie/it/kunst og webbranchen - Jeg kan ikke tale for de støvede bøger klub .. selvom jeg har læst den slags bøger, så interesserer de mig ikke - Spild af tid. Tag en tur op på en min. 4000 m bjerg alene, utrænet og uden radio - så kan det være at jeg gider at snakke med dig. Tag en bog med, bare du ikke vælger en tung bog du alligevel ikke fatter - Ser du ikke ofte unge i toget med f.eks en megatung Dochenetsky “Blomster i frost”? - Jeg kender tilfældigvis bogen - Den blev mig læst op da jeg lå 1 år på rigshospitalet og ikke kunne gøre end pind .. hver dag i 360 dage blev jeg pint med et kapitel hver aften ovenpå en smøg i sengen.

    Den her med “de lærdes noter” stil kan rende og hoppe. Det er for størstedelen bare sygelige tanker fra en psykisk ustabil psykopat med hang til sprit, opium og i visse tilf. små børn - At de så pludselig er meget vise, kloge og betragtes som det 9′nde mirakel i boglige kredse kan jeg kun tilskrive den flok af naive fjolser der ikke har fattet pointen i livet ;)

    Snobbet?! ..nej .. bare træt af folk der pakker ting ind og ikke får sagt det der skal siges, eller også snakker folk bare for meget om ingenting ikk Janus? ;)

    No offends, just kiddin’ ;)

  2. smølf sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 11:29 - @437

    Jeg er også imod CV og alt det pynteklip-fis og fine kopier der skal sendes for at få et job. Jeg går ind for at man stiller på stedet, viser hvad man kan upfront og helst have en dom når dagen er omme så man kan komme videre

    Selvfølgelig gælder dette kun indenfor medie/it/kunst og webbranchen - Jeg kan ikke tale for de støvede bøger klub .. selvom jeg har læst den slags bøger, så interesserer de mig ikke - Spild af tid. Tag en tur op på en min. 4000 m bjerg alene, utrænet og uden radio - så kan det være at jeg gider at snakke med dig. Tag en bog med, bare du ikke vælger en tung bog du alligevel ikke fatter - Ser du ikke ofte unge i toget med f.eks en megatung Dochenetsky “Blomster i frost”? - Jeg kender tilfældigvis bogen - Den blev mig læst op da jeg lå 1 år på rigshospitalet og ikke kunne gøre end pind .. hver dag i 360 dage blev jeg pint med et kapitel hver aften ovenpå en smøg i sengen.

    Den her med “de lærdes noter” stil kan rende og hoppe. Det er for størstedelen bare sygelige tanker fra en psykisk ustabil psykopat med hang til sprit, opium og i visse tilf. små børn - At de så pludselig er meget vise, kloge og betragtes som det 9′nde mirakel i boglige kredse kan jeg kun tilskrive den flok af naive fjolser der ikke har fattet pointen i livet

    Lyder umiskendeligt som ord fra en bogligt svagelig! Hyg dig med din Bridget Jones Diary og lignende fantastiske litteratur.

  3. Janus sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 11:40 - @444

    Øh - jeg er forvirret

  4. Chromaix sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 13:12 - @508

    “Lyder umiskendeligt som ord fra en bogligt svagelig! Hyg dig med din Bridget Jones Diary og lignende fantastiske litteratur. ”

    Lyder som en reaktion .. Kanon, så så har vi en selvbestaltet akademiker der prompte afsiger dom på et jokeindlæg. Tak for det kloge Smølf ;)

  5. smølf sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 13:25 - @517

    haha. Tak for det! Jeg reagerer på dit noget ensrettede syn på litteratur. At du så forsøger at dække din mening med et “Just kidding”, som i min optik er den nemmeste måde at forsøge ikke at støde folk med sine meninger på, skeler jeg ikke til. Det er ganske enkelt for billigt sluppet, hvis ingen havde reageret.

    Det var bare en joke! Eller var det? Det er jo svært at vide, hvad folk egentlig mener nutildags, ikke!

  6. d sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 21:49 - @867

    janus, måske er det en pigeting, men jeg kan udemærket forstå, hvordan det er dine to kollegaer har det med vand om morgenen. det gør jo nærmest ondt på kroppen at og stikker i huden at skulle bade om morgenen. nu har jeg gjort det pligtskyldigt 365 dage om året i snart 28 år, og jeg kommer aldrig rigtig til at holde af det tror jeg…så meget om morgendusch! jeg foreslår du ryster hovedet og får sat kalenderen på plads igen. du plejer jo at være så civiliseret unge mand!

  7. Janus sagde,
    Den september 28th, 2006 kl. 22:50 - @909

    “Ondt” og “det stikker” - det var nøjagtig hvad der blev sagt.
    Jeg synes det er sindssygt.

    Næste gang jeg finder en pige med kærestepotentiale [sic], spørger jeg hende som det første om hun går i bad om morgenen.

  8. Signe sagde,
    Den september 29th, 2006 kl. 9:43 - @363

    Jeg tror bare, de ømme damer trænger til at rense deres brusehoveder for kalk, så strålerne igen kan blive bløde…

  9. Matias sagde,
    Den september 29th, 2006 kl. 12:04 - @461

    Janus. Jeg forstår godt de piger. Jeg går i bad 2-3 gange om dagen og især det første (om morgenen) er slemt. Jeg ved ikke hvorfor, men det fylder mig med ubehag og jeg bliver i dårligt humør… faktisk skyder jeg skylden for mange af mine ulykker og ugerninger gennem tiden på div. morgenbade!

    Hvad angår ansøgningen, så må jeg igen tilstå, at jeg “holder med de forkerte”. Hvis du i bund og grund mener, at det er dumt ikke at kunne holde styr på datoer, så er det vel ræson i, at andre mener det samme? Og i øvrigt kan man da sagtens nå at ansætte en person på halvanden arbejdsdag. Ikke at de nødvendigvis har gjort det, men det ville da ikke være revolutionerende, om de havde.
    Personligt er jeg formodentlig den i den ganske verden, der har det sværest med datoer - jeg tager den sådan lidt på gefühl, har det lige været sommer og er dagene sådan lidt blæsende og regnvåde uden at det er decideret koldt, da er vi nok i en periode fra slutningen af september til midten af oktober. Så min kalender er delt op i intervaller af ubestemmelige størrelser - den globale klimaforandringen har f.eks. ændret min indre kalender radikalt. Så går I og forventer at jeg skal huske mærkedage af forskellig karakter, må jeg desværre skuffe jer. Jeg husker dem simpelthen ikke. Jeg ved dog at min kæreste gennem ti år har fødselsdag en uge efter nytårsaften, som er en uge efter juleaften… og kun fordi jeg af min omverden ikke kan undgå at blive gjort opmærksom på disse højtider, husker jeg at vække hende med gaver og morgenbrød når hun fylder år.

    Vedr. debatten om debatten, så mener jeg det er forstyrrende med alle disse gule og smilende cirkler med øjne. Steffen Brandt og hans håndlangere er af samme mening - en mindre seriøs bemærkning og/eller holdning, bør kunne afsendes og modtages uden en fordummende illustration.

    Ellers er jeg sådan set i godt humør… morgenbadet er jo også tilbagelagt med godt fire timer efterhånden.

  10. Signe sagde,
    Den september 29th, 2006 kl. 14:10 - @549

    Men hvorfor dog gå i bad 2-3 gange om dagen, hvis det ovenikøbet er en ubehagelig oplevelse? Er det ikke spild af vand og godt humør? I don’t get it…

  11. Matias sagde,
    Den september 29th, 2006 kl. 15:03 - @585

    Som den gode George Costanza ville have sagt/råbt det: “You know we’re living in a SOCIETY”. Det er af hensyn til mine omgivelser, at jeg tager bad før arbejde, efter arbejde og efter træning.

    Og fortvivl ej, havde jeg ikke badet at miste det gode humør af, kunne jeg sikkert finde noget andet. Nu er det jo bare noget af det første jeg gør om morgenen, og dermed det første jeg kan blive irriteret over… smart, ikke?

    Slutteligt må jeg i øvrigt hellere gentage mig selv: “en mindre seriøs bemærkning og/eller holdning, bør kunne afsendes og modtages uden en fordummende illustration”

  12. Janus sagde,
    Den september 30th, 2006 kl. 15:26 - @601

    Hurra! George Constanza er blevet draget ind i debatten på min blog - fantastisk.

    Ang. smileys (gule ansigter) så har MANGE års erfaring med kommunikation på interweb og mobile telefoner, lært mig at mange misforståelser kan undgåes, hvis gør opmærksom på, at noget er ment for sjov.

    Og så er kolon højreparantes bare nemmere og mindre tungt end: “og det sidste sagde jeg for sjov.”

  13. smølf sagde,
    Den oktober 2nd, 2006 kl. 9:14 - @343

    Vedr. smileys
    Som jeg også har skrevet længere oppe, da jeg indledte mig på en debat med en fuldkommen ukendt person, er jeg i den grad træt af smileys, og i det hele taget at man bruger “Jeg sagde det kun for sjov”. Det er bare blevet for nemt både at kunne sige, hvad man mener og samtidig undgå konfrontation med “et gult ansigt”. Lidt sort/hvidt har jeg den holdning, at det man får over sine læber(eller i dette tilfælde gennem fingrene, tastaturet) er noget, man på et eller andet niveau mener. Selvfølgelig kan der være ting, som i den grad er ironiske, men jeg oplever bare ofte, at man tilkendegiver sin mening i en eller anden sammenhæng og afslutter en lang smøre(som man åbentlyst har tænkt over) med smileys af forskellig karakter. Så stå dog i stedet ved, hvad man mener!

    vedr. morgenbade.
    Af fare for at udstille mig selv som et ulækkert møgsvin, må jeg alligevel sige, at jeg stort set aldrig bader om morgenen mere. Jeg skal op allerede kl. fem, og jeg orker i den forbindelse ikke meget andet end at tage tøj på, få vand i hovedet, deo osv og så komme ud af døren halv seks. Det er simpelthen for tidligt til noget som helst, hvadenten det er bad, mad eller kaffe. Det må vente! Badene bliver nu klaret om aftenen, inden jeg går i seng. Faren er selvfølgelig her, at man bliver unødigt frisk før sengetid, eller at man måske har en svedig nat(så snupper jeg selvfølgelig badet om morgenen. Også hvis jeg fx. er syg)
    Før i tiden - da jeg havde mere menneskelige vågnetidspunkter - elskede jeg mit morgenbad, fordi jeg virkelig vågnede af det. Den der prikkende, irriterende fornemmelse kan jeg godt genkende, men den er jo hurtigt overstået.

    Til Matias - Jeg læste en undersøgelse fornylig, hvori en læge forklarede, at mange menneskers forkølelser og andre småsygdomme kunne undgås, hvis man kun gik i bad hver anden dag, fordi hudens naturlige fedtlag beskytter mod bakterier osv, og at alt for hyppig badning simpelthen fjerner dette og dermed den yderste del af vores immunforsvar. Pas på dit helbred, min ven!

  14. Matias sagde,
    Den oktober 2nd, 2006 kl. 9:15 - @344

    Ja det er da helt sikkert, Janus. Det er også lettere at skriver “d” end “det”, men det er stadig fordummende og uskønt.
    Og så skal man i øvrigt ikke tage alt hvad jeg har skrevet i mine foregående poster for pålydende - jeg har ikke noget imod brugen af en smiley eller to (jeg har noget imod at man kalder det smileys, men det er en anden snak), men mener dog at den første kommentar til “Sært og dumt” er en smule overfrankeret med dem.

    I øvrigt ikke helt enig med dig i, at smileyer altid har opklarende effekt. Jeg bliver oftere og oftere konfronteret med smileyer, der ikke har til hensigt at formilde tonen, men derimod at understrege og forstærke en eller anden uenighed. Sådanne udmeldingerne kan så altid undskyldes med, at de er påført en smiley - hvilket i virkeligheden bare er en flugt for at skulle redegøre for noget som helst. Derfor er “den udvidede” brug med til at undergrave den oprindelige betydning. Ydermere er der opstået “smiley påkrævet” holdning flere steder. Er der ikke en smiley efter et udsagn, hvor humoren ellers ikke er til at overse, da modtages budskabet simpelthen ikke. Og den manglende evne for forståelse er helt legal - det er nu afsenderens ansvar, at iklæde sine udsagn med alverdens illustrationer, hvis budskabet skal fanges.

    Jeg kan godt se at det er en balancegang, men mener at det er ved at tippe til den gale side. Eller, det er jeg bange for at det er.

  15. Matias sagde,
    Den oktober 2nd, 2006 kl. 9:35 - @357

    Smølf. Ja, det er rigtigt. Jeg er dog lidt sløv til at justere mig til faktiske forhold - således var sidste vinter første gang jeg bar en jakke/frakke/whatever i noget der ligner 15 år. Det var vist heller ikke videre sundt for immunforsvaret, men jeg følte mig simpelthen ikke tilpas i sådan en gang fyldende overtøj. Mit problem er i denne sammenhæng min forfængelighed. Og, igen, hensynet til mine omgivelser (især de levende). Jeg har jo f.eks. 3-4 piccoliner inde inden kl. 9.00, og der vil jeg helst ikke lugte som den gamle mand jeg jo efterhånden er blevet.

    For resten enig med dig mht. smiley-snakken, hvad du også kan læse af min forrige post.

  16. smølf sagde,
    Den oktober 2nd, 2006 kl. 10:49 - @409

    Forfængelighed er svært at styre, og jeg er sikker på piccolinerne priser sig lykkelig for at det ikke er duften af sure tæer, ost og nattesved, der møder dem, når de møder deres gamle chef på kontoret.

    Vi er i den grad enige om smileyproblematikken, kan jeg se!

Skriv en kommentar.

Antispam. Skriv navnet på Danmarks hovedstad